Berriki 5000 lagun izatera iritsi den politikari bati irakurri diogu bere Facebook-eko profilean:
Lagun eskari gehiago ditut baina ezin diet baiezkoa eman. Ez zait oso logikoa iruditzen facebooken aldetik muga hau ezartzea, baina horrela dago.
Nik ez dut uste Facebooken akatsa denik, tresna egoki ez erabiltzearen ondorioa baizik. Badakizue zein desberdintasun dagoen profil eta zaletu-orrialde baten artean?
Profila
Profila pertsonen jarduera arrunterako tresna da. Norberak izen abizenez sortzen du profila eta hor jartzen ditu jarri nahi dituen informazio guztiak. Era berean aukeratu dezakegu zein pribatutasun maila nahi dugun edo zein lagunek duten edukiak ikusi edo komentatzeko baimena.
Facebookek argi adierazten du profila ez dela negozio edo erakundeentzat, ez eta pertsonaia publikoentzat ere. Profilak dituzten erabiltzaileak elkar lagun egin daitezke, eta horrekin "gure txokora" sarrera ematen diogu beste lagun horri.
"Lagun" hitzaren esanahia ziurrenez aldatuko da pertsona batetik bestera, baina orokorrean normala da elkar ezagutzea bion artean, biek onartu behar bait dute laguntasun hori. Horregatik, 5000 lagun izatea ez dut uste normala denik eta horrela ulertzen du Facebookek.
Zaletu-orrialdea aldiz, ekimen, negozio edo pertsonaia publiko baten orria sortzeko dagoen modua da. Ingelesez Fan-page jarri diote.
Orri hauek ez dute bi partaideen onarpenik behar. Batek erabakitzen du halako enpresa, produktu edo pertsonaia publikoa atsegin duela, eta hortik aurrera zaletu-orrialde horretan publikatzen direnak jasoko ditu.
Gainera, ezarritako konfigurazioaren arabera, pertsona batek bere profilarekin zaletu- orrialde horretan parte hartu ahal izango du. Horrek ez du komunikazioa oztopatzen.
Horrela ulertu dute askok, eta beraien jardunerako zaletu-orrialdeak sortu dituzte. Adibidez:
Artista hauek izango dituzte (edo agian ez) beraien profil pertsonalak, non beraien lagunekin komunikatu, parrandako argazkiak publikatu edo gai pertsonaletaz hitz egingo duten. Beste jardun publikoetarako, beraien zaletu-orrialdeak erabiliko dituzte.
Horregatik, pertsonaia publiko, negozio edo elkarte batek pertsonalki ezagutu gabe bere lagun egitea eskatzen didanean ezetz esaten dut normalean. Besteak beste, hori onartzeak erakunde/pertsona horri nire gauza pertsonaletarako sarrera emango nioke. Egingo zenukete hori zuen bankuarekin?
Hitzen esanahiaz jardun dezakegu (laguna, zaletua, fan ote naizen...), berdintasunaz, lagun izateaz eta abar. Kontua da tresna (Facebook) asmatu duenak modu jakin batean erabiltzeko pentsatu duela eta ez bagara moldatu, gure arazoa dela.
Zure erakundea edo zu zeu puntu horretan bazaude, hau da, zaletu orrialdea beharrean profila sortu bazenuen, ahal den azkarren egin aldaketa. Zenbat eta denbora gehiago utzi, orduan eta jende gehiago egingo da zure profilaren lagun, eta egunen batean aldatu beharko duzu. Horrek eskatuko dizu batetik lagun eta zaletuen arteko banaketa egin beharra (erabaki zaila!). Bestetik, bidean "lagun" asko galduko dituzu, ez zaituztelako jarraituko.
Kaixo Gari,
Gai honen inguruan hainbatekin eztabaidatu dut, eta zure post-a irakurrita ere, bereizketa hain zorrotz horrekin bat ez natorrela esan beharra dut. Argi dago FB-k bere banaketa egin duela; nola ez, bada, ez baitzaio interesatzen soslaia, talde, erakunde eta abarrak nahastea, bere interesen kontra baitoa. Hori hala izanda, komunitateek ematen dioten erabilerak ez du zertan hala izan behar. FB-en ezaugarri harrigarrienetakoa da erabiltzaileen zintzotasuna euren izen-abizen eta datuak publikatzerakoan; hortaz, erakunde bati ez zaio zintzotasunik baimentzen? "Sator" bat jardun liteke izen-abizenekin nahiz erakunde baten izenean, lasai asko, eta FBk ez du horren aurka oztopo handirik jartzen. Bestalde, inor ez dago behartuta erakunde baten lagun egitera; zeuk ondo esan bezala onartu beharra du lagun bezala.
Ez dakit, badakit gehienon iritziaren kontra ariko naizela agian; baina benetan auzitan jartzen dut FB-ko zintzotasunaren aurrean duzuen irmotasuna. Guztiok hala pentsatzen duzue? (Galdera irekia)
Mila esker, Gari.
@Haizea
Ez, ez dago modu automatikorik. Badirudi garai batean Facebook bertara idatzi eta beraiek egiten zutela aldaketa, baina gaur egun hutsetik hasi beharra dago.
@Riki
Nik ez dut FB-en (eta beste inoren) zintzotasunean sinesten. Neretzat tresna erabilgarria da eta neurri horretan ateratzen diot ahalik eta zuku gehien.
Arrazoi guztia duzu ziurrenez, baina beraiek modu batean funtzionatzeko prestatu dute tresna. Ez badugu beraiek pentsatu bezala erabiltzen, gero ezin dugu esan behar bezala ez dabilenik.
Bukatzeko, ni zintzoa naiz nere datuak ematerakoan FB jendearekin komunikatzeko erabiltzen dudalako, ez FB-i faborea egiteagatik.
Nik ere, Rikik bezala, zalantzak ditut kontu honen inguruan. Batetik, akatsa norena den eztabaidagarria iruditzen zait. Facebook-ek gauzak hain argi azaldu izan balitu ziur aski ez ziren horrenbeste perfil gaizki "sortuta" egongo. Alegia, arazoa hain zabaldua bada, ezin diogu erru guztia erabiltzaileari bota. Sare soziala diseinatu duenak ere izango du erantzunkizunik. Ez dut beste "emporiorik" (yahoo, google, twitter,...) ezagutzen horrelako disfuntzio arazo handirik duenik. Bueno bai, Hotmail, baina hori beste kontu bat da. Baina oro har, jende txintxoa gara internautak, eta bidea erakutsiz gero ardiak moduan jarraitzen diogu artzainari. Beraz, mendian galdu bagara, despistatu xamarrak garelako izango da, baina artzaina ere ez da on-ona tokatu. Eta honekin pasatzen naiz bigarren ideiara, ardiari bost ajola zein belarditan ari den, bazka ona daukan bitartean.
Esan dut, oro har jende txintxoa garela internautak, baina oraingo honetan bide-seinaleei kasu gehiegi ez egiteagatik, kontrako belardira joan gara mordoska bat. Bale, profilak sortu ditugu lagun-orriak izan behar zirenean, eta gaizki gabiltza. Eta?? Facebook-en instrukzioak jarraitu behar ditugu txintxo txintxo?? Ba hori nahi badu lagundu dezala berak gehiago. Izan ere, facebook-en tontakeriak publikatzea, lagunak egitea eta atsegin dut jartzea izugarri erraza (usablea?) da, baina hortik aurrera, edozein konfigurazio aldaketa egiteko teklak inork ez aurkitzeko moduan ezkutatuta daude, eta orduak ematen ditu batek edozein gauza nola egin asmatu arte. Eta gauzak argiago jartzen dituenean, ba bakoitzak ikusiko du, gure eduki guztiak jaso eta bere jabetza bihurtzen dituen erraldoiaren gurariak errespetatu, ala gauzak aldrebes xamar egiten jarraitu.
Sustatuk aldaketa egin zuenean bezala, gai honekin guztiz ados jarraitzen dut. Askotan gertatzen zaigu ezezagun diren erakundeek lagun bezala gehitu nahi gaituztela eta nik ere ez ditut onartzen orokorrean. Batenbat onartu dut baina horiek lagun talde berezi batean ditut eta restrikzio batzuekin, erakundea ezaguna izanda ere ez baitakizu zeinek manaiatzen duen eta ze erabilera ematen dion.
Ez dakit jendeak ze helbururekin egiten duen, abantaila bat zabaltzeko errezagoa dela da, zu jendearengana joan zaitezkelako, bestela beraiek etorri behar dute zugana ezta? Zalantza hori dut, nik manaiatzen dudan orri bat zabaltzea kostatzen ari zait eta.
Denok gauza bakoitza, kontu pertsonala, erakundeena, taldeak... behar bezala erabiliko bagenitu gauzak hobeto egongo liratekela uste dut, baina heldu garen momentuan jada ia ezinezkotzat jotzen dut.
Ni Garirekin.
Eta uste dut orain arte ez dela esan zergaitik erabaki zuen FBek horrela funtzionatzea: SPAM mezuak ekiditeko, batipat.
Ritxik esan duenari, "inor ez dago behartuta erakunde baten lagun egitera", oso erraz erantzun nahi nioke: inork ez nau behartu nire email kontura heltzen diren ehundaka viagra, banketxe, eta beste hainbat produktu edo zerbitzu eskaintzen didatenen bezero izatera... baino hori SPAM da. Ez da SPAM jende horrek berberak ni lagun izatera gonbidatzea???
Eta abar, eta abar eta abar... baino Garik dionaren haritik: FBeko araudia horrelakoa da eta ez du interpretaziorako zirrizkurik uzten. Niri iristen zaizkidan erakunde eta horrelakoen lagun-eskaerei "ez" eta "Report -> This is not a real person" erantzuten jarraituko dut. (Eta lehenago edo beranduago FBek profila itxiko die).
Grüße.
Antoine.
Egunon,
Nik ez dut oso argi gure kasua azalduko dizuet:
- DDonosti: apropos "gaizki" egin eta pertsona profila sortu genuen. Lehen 1.000 lagunak spameatuak. Hortik aurrerakoak, 3000 inguruan gabiltza, beraiek eskatu digute guri lagun izatea, ez dugu eskaera bakarra bidali. Hasieran azkar azteko modurik errazena da hau baina badu alde negatibo bat, 5000ra iristean akabo. Epe-motzeko estrategia da.
- Deskontu: behar den bezala sortu genuen orria. 1000 bat jarraitzaile ditugu. Mantsoago baina "seguruago" ari gara eta 5000 iristen bagara ez da hor geldituko.
Egia da inork ez duela inor ezertara behartzen, niri Txomin bezala gonbidapen bat iristen bazait ez naiz haserretzen. Gustoko badut onartu eta ez badut atzera bota.
FB-en orrialde duen erakunde batek beste erakunde bat atsegin dezake?
Bai. Orrialde gogokoenak izeneko atal bat dago orrialdeetan, ezkerreko zutabean. Ikusi adibidez Sustaturena ;-)
Argazkiak.org | Orrialde baten gogoko orrialdeak © cc-by-sa: sustatu
Txomin, zuk aipatzen duzun estrategian egon liteke alderik nabarmenena. Kasu askotan ezjakintasunagatik irekitzen du taberna batek pertsona profila, baina beste zenbait kasutan jendearengana heltzeko erreztasunak ematen dituelako. Nik adibidez 'Aipua' izeneko orrialde bat kudeatzen dut eta bertan aurrera agitea asko kostatzen da. Pertsona bezala sortu izan banu orain gutxienez 10 aldiz gehiago izango ginateke.
Ez naiz damutzen horrela sortu izanaz, nire buruan argi baitut FB-ko gauza bakoitzaren esparrua, baina jendearengana heltzeko zailtasun hori... Nik uste hori dela erakunde askok nahita gaizki erabiltzearen arrazoia.
Sustatu Adiskideak 515 lagun zituen ekainean. Pertsona bezala sortutako profila zen hori. Jarraitzaileak galtzeko arriskuarekin, profil hori ezabatu eta orrialdea erabiltzeari ekin genion. Une honetan 991 zale ditu Sustatuk.
Lagun gehiagok jarraitzen dute Sustatu orain, baina horrez gain estatistika interesgarri batzuk ere lortzen ditugu, hemen 2010 osokoak.
Atzo Baionako Merkatal Ganbaran FB-ren inguruan antolatu hitzaldi batera izan naiz lankide batekin. Lantegiei zuzendua zena (100 bat parte hartzaile, denak enpresa buruak). Luze eta zabal aipatu dira perfilaren eta orriaren arteko desberdintasuna. Hizlariek goraipatu dute fan-page-aren kontzeptua, personalisazio handia ahalbidetzen baitu. Gehiago jakin nahi duenak hemen dauka bilera horretan pasatu zuten powerpointa, frantsesez
.
Eta nola egin daiteke aldaketa? Orrialdea zerotik hasi behar da (eta beraz, lagun, argazki, bideo, sarrera eta abarrak galdu) ala nolabait "inportatu" daiteke ordura arte profilean argitaratutako guztia?