Teknologia albisteak
8

Iban Zalduaren Biodiskografiak

Erabiltzailearen aurpegia
Erein Argitaletxea
2011-04-15 : 12:04

Iban Zalduaren Biodiskografiak liburua larunbatean aurkeztuko da, apirilak 16, eguerdiko 12:00etan eta Donostiako Bukowski tabernan (Egia, 18).

Aurkezpenean mahai kideak Iban Zaldua, Beñat Sarasola eta Iñaki Aldekoa izango dira eta Giorgio Bassmattiren musikaz lagundua egongo da ekitaldia.

Songs, songs, songs

Hamlet-entzat hitzak ziren mundu (“words, words, words”), eta hirurogeiko hamarralditik honako belaunaldi gazteentzat, berriz, musikak bildu du mundu hori (“songs, songs, songs”). Iban Zalduaren Biodiskografiak liburuak urte horietxek hartzen ditu musikaz nahi adina hitzaspertu eskaintzeko, eta, batik bat, jada atzean geratu diren nerabezaro-gaztaroko garaiak fikzioan berreskuratzeko (“The Sound nire talde kutunetakoa da, gaztaroa ze aspaldikoa dudan argiki salatzen duten horietakoa”) (103. or.).

Askorentzat, musika izan da bizitzan gertatu zaien gauzarik zoragarriena, hark emandakorik ez dute berriz aurkituko. Non ote, baina, musikaren xarma hori? Jada atzean geratutako entusiasmoan, ilusioetan eta bizitzaren beraren xarma hartan.. Izan ere, horixe guztia da, bizitzak aurrera egin ahala, erremediorik gabe galdu duguna. Maitasun ederrenak ere galdutako haiek izan ohi dira. Ezinbestean hartuko du musikaz blai datorren Zalduaren gaztaroak ere halako nostalgia igurtzi bat: maitasun galduak, lagun galduak eta abar. 68ko maiatzeko iraultza-nahi hartako esloganetan aldarrikatu zenaren antzera, iraultza egitea elkarrekin asko egotea zen, edo maitasuna egitea. Ia disko bakoitzaren atzean maitasun istorio bat dago (“Zinta hori Amaiari oparitu nion”) (134. or.).

Biodiskografiak liburuaz pare bat gauza bederen aipa daitezke:

Bat.

Pop (-rock) musikaren eraginez eratutako modernitatea izan du egileak heziketa sentimental. Badakigu gainera “pop” arteak zabaldu zizkiola ateak gaur egungo postmodernitateari, jende arrunt samaldaren eguneroko sentimendu eta aspirazioak aintzat hartuz. (“Gainera, badakizu musika dela nik erromantizismoa onartzen dudan esparru bakarra; pop-a da maitasunak existitzen jarraitzen duela sinestarazten digun fikzio ia bakarra, egun”) (100. or.).

Musikaren abenturatik bizitzara, eta alderantziz (“Eta zorte txarreko taldea –kariñoa diet zorterik gabeko taldeei” ) (103 or.).

Bere jaioteguna hartzen du egileak liburuaren abiapuntu, hau da, The Beatles-en Revolver diska plazaratu zen urtea (1966), eta 2008an ixten du ibilbidea, Paul Weller-en 22 Dreams diska plazaratu zen urtean. Bien bitartean, kronologiari jarraituz, berrogeita bi urte igaro dira.

Mikel Hernandez Abaituak liburuaren hitzatzean esaten duen bezala:

Liburu hau irakurriz ez da zaila asmatzen autorea zein belaunalditakoa den, aukeratu dituen diskoei so egiten badiegu: XX. mendeko 60ko hamarkadakoak hiru dira, 70eko hamarkadakoak zazpi ­–kontrazalekoa kontuan hartuta–, 80ko hamarkadakoak hamasei –hamazazpi esan beharko genuke again, Nouvelle Vague-ren diskoa 2004koa izan arren bertan bertsinatzen diren abesti gehienak 80ko hamarkadakoak nagusitzen dira argi eta garbi. Hain zuzen ere, normalean gehien markatzen gaituzten pop-rock abestiak 14-24 urte genituen garaikoak izaten dira gutxi gorabehera (…) eta harako hark bere abestietako batean ingelesez kantatzen zuen bezala, “we always came back to the songs we were singing at any particular time”.

Bi.

Autobiografiak (edo biodiskografiak) autofikzioak dira beti. Kontuz baina “fikzio” hitzarekin, erraza baita, literaturaren aitzakian, berarekin noragabetzea. Izan ere, fikzio horrek egia literarioaren faboretan egiten baitu lan. Ez dakigu egileak diskoko (edo ipuineko) maitale bat izan zuen ala ez. Ez digu horrek axola. Inporta zaiguna zera da, fikzioaren bidez nola txertatzen zaizkion ipuinari gure bizitzetako erasan mingarriak (maitasun ezinduak, maitasunaren porrotak, erorialdiak, heriotzak…), nola zapuzten den ipuinean musikaren zoriontasun promesa.

Azken batean, nerabezaro-gaztaroko mundu iragan galdu hura, gaur eta liburu honetan, helduaroko egilearen sentiberatasunetik dago kontatua. Distantziaren begitxulotik begiratuta, beraz.

Liburuaren erabilerari buruzko arauak

Begibistan da Biodiskografiak liburu bitxia dugula. CD baten formatoan argitaratutako ipuin liburua. Eta, gainera, musikaz blai. Zer da hortaz tramazo hau? Hau literatura da. Amaitzeko, horra liburua irakurtzeko aholku pare bat:

  • a) Begiratu, kuriositatez soilik, ipuin bakoitzak ezkerreko orrian dakarren disko portadari, eta ondoren irakurri ipuina.
  • b) Aukera bazenu, jarri CDa (aukeran, biniloa hobe) eta ipuinari dagokion kanta entzunez irakurri. Edo aurrenekoz entzun eta gero irakurri.

Dossierraren paratzaileak lehenengoa aukeratu du. Eta, konklusio gisa, esan dezake Iban Zalduak bere ipuingintzaren senik onena bildu duela ipuinotan (umorea, ironia fina, ezusteko franko eta errealismo porrokatua). Egilearen aurreko liburuak gustuko izan dituen irakurleak gozatu ederra hartuko du honekin ere. Agian, egilearen libururik orijinalena da hau.

Fermin Etxegoienek hitzaurrea idatzi du, eta Mikel Hernandez Abaituak hitzatzea. Merezi dute.

Erantzunak

gorkaazk
2011-04-15 : 15:37

Mila esker. Interesa sortu diguzue liburua irakur/entzuteko.

Jota
2011-04-15 : 18:06

Jopelas, jopelas! Amorratzen nago esku artean izateko!

A ze hirukotea! Eskerrak zuek bezalako jendea geratzen zaigun, animoak altxatzeko! Fuera hil-kanpaiak! Fuera kexak eta mainak! Zuekin bai etorkizuna!

Iban Zaldua
2011-04-17 : 16:59

Eskerrak eman nahi dizkiet aurkezpenean lagun izan nituen Beñat Sarasola eta Giorgio Bassmattiri, larunbateko ekitaldiagatik. Bassmattik, aurkezpenaren hasieran eta amaieran, "Biodiskografiak"-en aipatzen diren talde hauen kanten bertsioak jo zituen: Ivy-ren "Everyday", Nick Drake-ren "Northern Sky", The House of Love-ren "The Beatles and The Stones", The Smiths-en "Still Ill", The La's-en "There She Goes" eta The Stone Roses-en "Shoot You Down"-rena.


Bestalde, liburuan aipatzen diren album gehienak Spotify-ko zerrenda batean biltzeko lana hartu du Beñat Sarasolak, irakurri bitartean norbaitek entzun nahiko balitu. Zehazki hemen


Eskerrik asko, edonola ere, hurbildu zineten guztioi.


Iban Zaldua
2011-04-29 : 11:57

Luistxo Fernandezek antzeko lana burutu du Spotify-tik kanpo, hemen . Eskerrik asko zuri ere!


Luistxo
2011-04-29 : 15:38

Bai Iban, baina kantu zehatzak Spotifyn entzuteko barik, kasu honetan album guztiak osorik jaitsi eta gordetzeko aukera ematen dute esteka horiek. BitTorrent erabiltzeko, instalatu Vuze Mac eta Windowsen, Deluge Ubuntun.

Borja
2011-04-29 : 20:38

Inork jar lezake kantuen zerrenda osoa?

Liburuarekin batera kantu horiekiko CDa oparitu nahi dut eta ez dut Lusitxoren disko zerrenda osoa jaitsi nahi! Aski dut liburua irakurtzeko "behar" diren abestiekin...

Iban Zaldua
2011-04-30 : 03:27

Egia esan, liburuaren izpirituari pixka bat traizio egitea da kanten zerrenda bat ematea, oinarrizko unitatea albuma delako, LPa edo disko luzea alegia (hala izan da niretzat betidanik). Baina onartzen dut kanten bilduma bat osatzea errazagoa dela agian, eta, edonola ere, bezeroak beti arrazoi, jakina den bezala.


Beraz, hemen duzue liburuan aipatzen diren kanten zerrenda, nahiz eta kasu batzuetan, ipuinean erreferentziak orokorragoak direlako (LPari alegia) eta zuzenean kantarik aipatzen ez dudalako, nire aldetik batzuk aukeratu behar izan ditudan (hala jokatu dut, adibidez, The Chameleons, REM edo The Sounden diskoekin...). Bestalde, liburuan aipatzen diren beste kanta batzuk gehitu ditut, nahiz eta disko osoak ez agertu, berez, "Biodiskografiak"-en. Batek edo bestek ihes egingo zidan, baina, tira, hona hemen zerrenda:


The Beatles: “Taxman”, “Tomorrow Never Knows”, “Eleanor Rigby”, “I’m Only Sleeping”, “Love You To”, “She Said She Said”, “And Your Bird Can Sing”, “Here, There and Everywhere”, “Doctor Robert”, “Got to Get You into My Life”, “Yellow Submarine”;
The Beach Boys: “Good Vibrations”;
The Moody Blues: “Nights In White Satin”;
The Kinks: “Picture Book”, “People Takes Pictures Of Each Other”;
Nick Drake: “Pink Moon”;
Led Zeppelin: “Stairway To Heaven”;
Deep Purple: “Smoke On The Water”;
Genesis: “Get’em Out By Friday”;
Pink Floyd: “Shine On You Crazy Diamond”, “Wish You Were Here”;
Van Der Graaf Generator: “La Rossa”;
The Jam: “That's Entertainment”, “Heatwave”, “Private Hell”, “Thick as Thieves”;
Siouxsie and The Banshees: “Hong Kong Garden”;
New Order: “Chosen Time”, “Dreams Never End”, “Blue Monday”;
Kate Bush: “Suspended In Gaffa”, “Babooshka”;
Itoiz: “Lau teilatu”, “Marilyn”, “Hire bideak”, “Marea gora”;
Yes: “Owner Of A Lonely Heart”;
Big Country: “In A Big Country”;
The Chameleons: “Don’t Fall”, “Up The Down Scalator”, “Monkeyland”;
The Smiths: “Reel Around The Fountain”, “Still Ill”, “Hand In Glove”, “What Difference Does It Make?”;
The Cure: “Give Me It”, “The Top”, “Shake Dog Shake”, “The Caterpillar”, “Dressing Up”;
R.E.M.: “Second Guessing”, “7 Chinese Bros.”, “Pretty Persuasion”;
Echo & The Bunnymen: “Ocean Rain”;
ABBA: “Dancing Queen”;
Gloria Gaynor: “I Will Survive”;
The Sound: “Winning” (live), “Heartland” (live), “Sense of Purpose” (live);
The Doors: “The End”;
U2: “One Tree Hill”, “Bullet The Blue Sky”, “Where The Streets Have No Name”, “I Still Haven’t Found What I’m Looking For”, “With Or Without You”;
The Dukes of Stratosphear (XTC): “Little Lighthouse”, “Pale and Precious”;
The Sisters Of Mercy: “Dominion/Mother Russia”;
Elvis Costello: “Allison”, “New Amsterdam”;
The Stone Roses: “She Bangs The Drums”, “I Wanna Be Adored”;
The Church: “Transient”;
The House of Love: “Hanna”, “Shine On”, “The Beatles and The Stones”;
The La’s: “There She Goes”;
Radiohead: “Creep”, “No Surprises”;
Cornershop: “Brimful of Asha”, “Norwegian Wood”;
Los Planetas: “Segundo premio”, “La playa”, “Toxicosmos”, “La copa de Europa”;
Paul Weller: “Picking Up Sticks”, “Back In The Fire”;
Ivy: “Edge of the ocean”;
Interpol: “The New”;
Nouvelle Vague: “This Is Not A Love Song”, “Too Drunk To Fuck”, “Marian”;
Brian Wilson: “Good Vibrations”;
My Morning Jacket: “Gideon”:
Paul Weller: “Night Lights”, “22 Dreams”, “All I Wanna Do (Is Be With You)”.


Borja
2011-04-30 : 06:06

Eskerrik asko, benetan.

Erantzun

Sartu