Editor & Publisher-ek ateratako artikulu batek hautsak harrotuko ditu paperezko prentsan. Izan ere beldurgarria da nola egin duen gora prentsa digitalak. Horrek zer esan gura du paperezkoa desagertzera doala? Badakigu behintzat gero eta gehiago erabiltzen direla bertsio digitalak.
Artikulua E&P Survey: Circulation Bump Was Modest. Post 9-11 Gains Were Less Than Predicted deitzen da osorik irakurri gura baduzu, baina gutxi gorabehera, prentsa digitalaren gorakadaz dihardu.
Irailaren 11 izan da datu hauek ateratzeko aitzakia. Pentsatzekoa zen, edo behintzat hala uste zuten prentsako arduradunek, prentsa salmentak gora egingo zuela eta kantitate handian. Ipar Ameriketako hainbat datu jaso ditu Editor & Publisher-ek. Azkeneko 6 hilbeteei dagozkie datuok. Laburbilduz hauxe dio: irabaziak uste baino baxuagoak izan dira edota ez da egon irabazirik.
Bazirudien irakurleak interesa handituko zutela hainbat arrazoirengatik: Irailaren 11, Afganintango gertaerak, Enron... izan ere nahikoa sona handia izan duten gaiak baitira, baina ez da hala izan.
Datu horren aurrean, ordea, inork egin du prentsa digitalaren azterketa?
Espainiako El mundo eta El pais-en datuak dituzu berri honi atxikita doan grafikoan. Oso adierazgarria da grafikoa. OJD -ren datuak aintzat hartuta eginda dago azterketa.
> Gainera, weblog batek lortzen badu kaleko jendeak webgunearekiko lotura izatea, berri horiek topatzera kalera irtetea ere zailagoa izango da, bakarrik erosotasunarengatik.
Hona weblogak egiteko software bat, Movable Type, zeinak izenean eta bere gunearen aurkezpenean, idatzizko egunkarien erreferentzia zuzena egiten duen, estetikoki bederen.
Nolanahi ere, doakoa izan arren, Movable Type ez da librea, eta bilaketa funtzioa falta zaiola ematen du.
Iaz 25. urteurrena ospatzen zuela eta, El Pais egunkariak mugimendu ausarta egin zuen: fitxatu El Mundo egunkariaren infografikogilerik onenak, Mario Tascón buruan, erabat berrizteko El Pais-en bertsio digitala. Ordua arte azken hau beti El Mundo-ren bertsio digitalaren atzetik ibili zen.
Talde berriak 2001eko irailean plazaratu zuen El Pais digitalaren bertsio berria. Eta harrezkero, aldatu egin dira joerak. Orain arrakasta handiagoa du El Pais-en bertsio digitalak El Mundo-renak baino, nahiz eta honek ere erabat berritu zuen bere webgunea 2001eko irailean.
Horrela, El Pais-ek odolkiak ordainetan eman dizkio El Mundo-ri. Izan ere, urte batzuk lehenago, El Mundok ia hustu egin zuen El Pais Semanal-en diseinu departamentua, ateratzeko La Revista igandeetako gehigarria.
Dena dela, grafikoan argi ikusten da zenbat balio duen diseinu on batek. Egunkari bien bertsio digitalek bezero mordoa irabazi dituzte, webgune biak birdiseinatu eta gero, 2001eko iraila ezkero. Alegia, jendeak erantzun egiten du diseinu on baten aurrean.
Zein diseinutaz ari zara? Grafikoaz ala funtzionalaz?
Jokatuko nuke diseinu funtzionalaren aldaketa izan dela arrakasta horren %80aren arrazoia, eta ez estilo kontua bakarrik.
Letra tamaina, tipo eta kolore irakurgarriagoak, informazioaren antolaketa zuzena eta informazioaren idazketa moduaren aldaketak dute estiloak baino garrantzi handiagoa webgune batetako bisitariengan.
> Zein diseinutaz ari zara? Grafikoaz ala funtzionalaz?
Funtzionalaz, jakina. Hori nuen buruan, baina konturatzen naiz ez dudala garbi adierazi. Sorry.
> Jokatuko nuke diseinu funtzionalaren aldaketa izan dela arrakasta horren %80aren arrazoia, eta ez estilo kontua bakarrik.
Eta halaxe izan zen. Iraila arte El Pais-en webgunea egunean behin bakarrik berrizten zen. Harrezkero, berriz, egunean behar hainbat aldiz. Eta halaxe beste hainbat aldaketarekin.
Nahiko normala izan daiteke informatibo birtualek paperean ateratzen direnei lekua kentzea. Informazioa sortu, batu eta segituan eman ahal izatea da klabeetariko bat. Informazioa lantzeko erritmoa asko azkartu da eta beraz, ulertzekoa da. Hartzaileak gero eta gehiago eskatzen duela iruditzen zait. Eta eskaera hori ez doa horrenbeste erreportai landuetara bideratua, baizik eta bizkortasunera. Gainera, weblogek ematen dute bizkortasun hori eta beti dago informazioa poliki-poliki garatzeko aukera.
Gainera, weblog batek lortzen badu kaleko jendeak webgunearekiko lotura izatea, berri horiek topatzera kalera irtetea ere zailagoa izango da, bakarrik erosotasunarengatik. Dena den, orain sekula baino gehiago, informazioa lortzea eta sortzea da garestiena. Teknologiak zerbait egin badu hartzailearenganainoko mezua heltzeko beharrezkoa den soportea merkatzea izan da.
Kazetariek beraiek ere ez daukate Internet ohitura eta kulturarik, beraz, zaila da kultura hori zabaltzea. Kazetaritza fakultateetan ez da erakusten Interneten erabilera. Informzioa ateratzen dute kazetariek Internetetik, baina nola? Badakigu diskriminatzen zer den informzioa eta zer ez? Denok daukagu hemen ikastekoa, baina ikasi ahala, albiste honetan agertzen den grafikotik atera egingo da irakurle digitalen kopurua.
Jakinekoa da kazetariek zehatzak diren gaiak aurkitzeko erabiltzen dutela sarea, lehendik dauden artikuluak errekuperatzeko, erreportajeetarako ideiak hartzeko eta prentsa oharrak eskuratzeko ere bai. Edo horretarako erabiltzen dela pentsatu gura nuke, izan ere, kazetaritzako fakultateak ez du askorik laguntzen...
Baina kazetari pila bat daude weblog honetan harpidetuta, beraiek esango dute zein iritzi duten. Paperezko prentsak zein bilakaera izango du?