Teknologia albisteak
2

Euskalduntze Alfabetatzea bertan behera ote?

Erabiltzailearen aurpegia
AEKren prentsa bulegoa - Bilbo
2003-06-27 : 10:06

Euskaltegi Pribatu Homologatuen %85a osatzen duten euskaltegiek, elkarrekin, HABEren eta Hizkuntz Politikarako Sailordetzak egin helduen euskalduntze alfabetatzearen berregituraketarako proposamenari erantzuten dion testua aurkeztu eta HABEko erregistroan sartu dute. Horra proposamenaren mamia.

Azken urteetan Helduen Euskalduntze Alfabetatze arloan dihardugunok sektorearen egoeraren inguruko hausnarketan gabiltza, eta egiteko daukagun lanari ahalik eta modu eraginkorrenean erantzuteko zer egin pentsatzen. HABEren aginduz, IKEI enpresak sektorearen bideragarritasun plana egin du. Sinatzen dugun, eta Euskaltegi Pribatuen %85 osatzen dugun euskaltegiak ere batu gara eta etorkizuneko erronkei erantzuteko proposamena luzatu genien HABEri eta Hizkuntz Politikarako Sailburuordetzari.

HABEk eta Hizkuntz Politikarako Sailburuordetzak ere egin dute proposamena, ekainaren 18an. Proposamen honek ez dio, gure ustez, sektorearen egoeraren larritasunari erantzuten, konponbideak jarri beharrean atzerapausua da, eta erakunde hauek Euskalduntze Alfabetatzea amaitutzat jotzen dutela ematen du.

Guk proposatutakoa ez dute kontuan hartu ere egin, orain arteko finantziazio eredua erabat aldatzen dute, sektorearen egoera okertuz, eta Euskalduntze Alfabetatzearen sustapenari begira ez dute ezer praktiko proposatzen.

PROPOSAMENAREN ARDATZ NAGUSIAK:

  • *Atzera pausoa ematen da euskaltegien finantziazioan, hezkuntza munduan parekorik ez duen sistema asmatuz. Taldearen funtzionaltasun oinarria baztertzen dute ikasle-orduko laguntza mugatuak ezartzeko (maila bakoitzeko eta ikasle bakoitzeko behin baino ez da dirulaguntza emango). Gogoan izan hezkuntzan modulu finkoak daudela azpiegitura eta irakasleriaren finantziazioa jasotzen duten kontzertutan.
  • Horrek ezinbestean bultzatuko ditu euskaltegiak matrikula saria asko garestitzera. HABEk beka bat eskaintzen du (gehienez ere matrikularen %50era iritsiko dena), baina beka lortzeko ikastaldia bukatu ondoren azterketa bat gainditu beharko da eta maila bakoitzeko behin baino ezin izango da jaso.
  • Emandako ikasle orduen arabera zehaztu nahi da finantziazioa. Sistema hau abian jarriko balitz, talde ratioa (taldeko ikasle kopurua) dezente igo beharko litzateke eta horrek ez dakar inolako onurarik, ez euskaltegiaren antolamenduarentzat, ez irakaskuntzaren kalitate zein eraginkortasunarentzat ezta ikaslearentzat ere.
  • Emaitzaren parametroak "gainditu / ez gainditu" termino akademikoetan oinarritzen dira. Gainditzen ez badu, ez euskaltegiak ez ikasleak ez du aukerarik izango laguntzak eskuratzeko. Honek ez du inongo parekorik ez unibertsitatean, ez Lanbide Heziketan, ez langileen prestakuntza iraunkorrean, ez DBHn, ez OHOn.
  • Aurkeztutako dokumentuan ez dago ez sustapenerako, ez finantziaziorako konpromisorik.
  • Sektorearen bideragarritasuna bermatu nahi duen proposamen horretan, alegia, ez da hitz bakar bat ere esaten langileen lan-baldintzei buruz: lanaldia, prestakuntza, profesionaltasuna, urteetako eskarmentua,...

PROPOSAMENAK ERAGINGO DITUEN ONDORIOAK:

  • HABEk eta Hizkuntz Politikarako Sailburuordetzak ez dute bere gain inolako erantzukizunik hartzen bertako hizkuntza eta hizkuntza ofiziala den euskararen irakaskuntza helduei eskaintzeko.
  • Euskalduntze eta Alfabetatze jarduerari ez zaio zerbitzu publiko izaera aitortzen.
  • Ikasleak, euskaltegira erakarri baino, uxatu egiten dira matrikula prezioen garestitzea bultzatuz eta beka partzialak azterketarekin baldintzatuz. Praktikan politika honek arloaren desegituraketa azkartu egingo du.
  • Herri askotan euskara ikasteko aukera desagertuko da.
  • Proposatzen diren finantziazio eredua eta emaitzen neurketarako irizpideek Jaurlaritza osatzen duten alderdiek sakon kritikatu duten "Hezkuntzaren Legearen" filosofiaren eduki elitista, zigortzaile eta murriztailea muturrera eramaten dute, hizkuntza ofizialaren normalizazioaren eta bertako hizkuntzaren sustapenaren gainetik murrizketa ekonomikoa lehenetsiz.
  • Zer gertatzen da sustapenarekin? IKEIk egindako lanaren arabera 400 milatik gora lagun dago euskara ikasteko prest. Ikasle horiek euskaltegira erakartzeko ez da ezer proposatzen, eta eskaera horri aurre egiteko beharrezko diren euskaltegien biziraupena kolokan jartzen da.
  • Ebazpena horrela gauzatzen bada, euskaltegi askok ateak itxi beharko ditu eta ikasle asko euskara ikasi ezinik geratuko da.

HONEN AURREAN, BI ESKAKIZUN ZEHATZ DITUGU:

Ezin da bi hilabetetan Helduen Alfabetatze Euskalduntzearen sektorea hankaz gora jarri. Argi dago sakoneko aldaketen beharrean gaudela, baina aldaketok inplikatutako guztien artean gure jarrerak hurbildu, adostu, eta parametroetan bat eginda gauzatu beharko ditugu:

  1. Helduen Euskalduntzea eta Alfabetatzea arautzen duen gaur egungo markoa, adostasunik ez badago hausnarketarako eta kontrasterako taldea sortzeko konpromisoa hartuta, lan egutegia finkatzea (03-04 ikasturteko lehen hiruhilekoa izan daiteke) kontzertazio ereduaren baldintzak finkatzeko.
  2. Euskaltegiok lanean jarraitu ahal izan dezagun, datorren ikasturtean, dirulaguntza moduluen %10eko igoera gutxienez ezartzea, gaur egungo egoera baino okerragoa ez izateko.

Ordezkaturiko euskaltegiak eta euskaltegi-sareak: Abegi euskaltegiak, AEK, BATUZ, Billabonako euskaltegia, Deustuko Euskal Irakaslegoa, Gotzon Garitaonaindia, IKA, Labayru Ikastegia, Maizpide, Mikelats, Ulialde.

Erantzunak

Edurne Goia
2003-09-06 : 19:02

> Euskaltegi Pribatu Homologatuen %85a osatzen duten euskaltegiek, elkarrekin, HABEren eta Hizkuntz Politikarako Sailordetzak egin helduen euskalduntze alfabetatzearen berregituraketarako proposamenari erantzuten dion testua aurkeztu eta HABEko erregistroan sartu dute. Horra proposamenaren mamia.

> Azken urteetan Helduen Euskalduntze Alfabetatze arloan dihardugunok sektorearen egoeraren inguruko hausnarketan gabiltza, eta egiteko daukagun lanari ahalik eta modu eraginkorrenean erantzuteko zer egin pentsatzen. HABEren aginduz, IKEI enpresak sektorearen bideragarritasun plana egin du. Sinatzen dugun, eta Euskaltegi Pribatuen %85 osatzen dugun euskaltegiak ere batu gara eta etorkizuneko erronkei erantzuteko proposamena luzatu genien HABEri eta Hizkuntz Politikarako Sailburuordetzari.

>

> HABEk eta Hizkuntz Politikarako Sailburuordetzak ere egin dute proposamena, ekainaren 18an. Proposamen honek ez dio, gure ustez, sektorearen egoeraren larritasunari erantzuten, konponbideak jarri beharrean atzerapausua da, eta erakunde hauek Euskalduntze Alfabetatzea amaitutzat jotzen dutela ematen du.

>

> Guk proposatutakoa ez dute kontuan hartu ere egin, orain arteko finantziazio eredua erabat aldatzen dute, sektorearen egoera okertuz, eta Euskalduntze Alfabetatzearen sustapenari begira ez dute ezer praktiko proposatzen.

>

> **PROPOSAMENAREN ARDATZ NAGUSIAK:**

>

> - **Atzera pausoa* ematen da euskaltegien **finantziazioan**, hezkuntza munduan parekorik ez duen sistema asmatuz. Taldearen funtzionaltasun oinarria baztertzen dute ikasle-orduko laguntza mugatuak ezartzeko (maila bakoitzeko eta ikasle bakoitzeko behin baino ez da dirulaguntza emango). Gogoan izan hezkuntzan modulu finkoak daudela azpiegitura eta irakasleriaren finantziazioa jasotzen duten kontzertutan.

>

> - Horrek ezinbestean bultzatuko ditu euskaltegiak **matrikula saria asko garestitzera**. HABEk beka bat eskaintzen du (gehienez ere matrikularen %50era iritsiko dena), baina beka lortzeko ikastaldia bukatu ondoren azterketa bat gainditu beharko da eta maila bakoitzeko behin baino ezin izango da jaso.

>

> - Emandako ikasle orduen arabera zehaztu nahi da finantziazioa. Sistema hau abian jarriko balitz, **talde ratioa** (taldeko ikasle kopurua) **dezente igo** beharko litzateke eta horrek ez dakar inolako onurarik, ez euskaltegiaren antolamenduarentzat, ez irakaskuntzaren kalitate zein eraginkortasunarentzat ezta ikaslearentzat ere.

>

> - Emaitzaren parametroak "**gainditu / ez gainditu**" termino akademikoetan oinarritzen dira. Gainditzen ez badu, ez euskaltegiak ez ikasleak ez du aukerarik izango laguntzak eskuratzeko. Honek ez du inongo parekorik ez unibertsitatean, ez Lanbide Heziketan, ez langileen prestakuntza iraunkorrean, ez DBHn, ez OHOn.

>

> - Aurkeztutako dokumentuan ez dago **ez sustapenerako, ez finantziaziorako konpromisorik**.

>

> - Sektorearen bideragarritasuna bermatu nahi duen proposamen horretan, alegia, ez da hitz bakar bat ere esaten **langileen lan-baldintzei buruz**: lanaldia, prestakuntza, profesionaltasuna, urteetako eskarmentua,...

>

>

> **PROPOSAMENAK ERAGINGO DITUEN ONDORIOAK:**

>

> - HABEk eta Hizkuntz Politikarako Sailburuordetzak **ez dute bere gain inolako erantzukizunik hartzen** bertako hizkuntza eta hizkuntza ofiziala den euskararen irakaskuntza helduei eskaintzeko.

>

> - Euskalduntze eta Alfabetatze jarduerari **ez zaio zerbitzu publiko izaera aitortzen**.

>

> - Ikasleak, euskaltegira erakarri baino, uxatu egiten dira matrikula **prezioen garestitzea** bultzatuz eta beka partzialak azterketarekin baldintzatuz. Praktikan politika honek **arloaren desegituraketa** azkartu egingo du.

>

> - Herri askotan **euskara ikasteko aukera desagertu**ko da.

>

> - Proposatzen diren finantziazio eredua eta emaitzen neurketarako irizpideek Jaurlaritza osatzen duten alderdiek sakon kritikatu duten "Hezkuntzaren Legearen" filosofiaren eduki elitista, zigortzaile eta murriztailea muturrera eramaten dute, hizkuntza ofizialaren normalizazioaren eta bertako hizkuntzaren sustapenaren gainetik **murrizketa ekonomikoa lehenetsi**z.

>

> - Zer gertatzen da **sustapenarekin**? IKEIk egindako lanaren arabera 400 milatik gora lagun dago euskara ikasteko prest. Ikasle horiek euskaltegira erakartzeko ez da ezer proposatzen, eta eskaera horri aurre egiteko beharrezko diren euskaltegien biziraupena kolokan jartzen da.

>

> - Ebazpena horrela gauzatzen bada, **euskaltegi askok ateak itxi beharko ditu** eta ikasle asko euskara ikasi ezinik geratuko da.

>

>

> **HONEN AURREAN, BI ESKAKIZUN ZEHATZ DITUGU:**

>

> Ezin da bi hilabetetan Helduen Alfabetatze Euskalduntzearen sektorea hankaz gora jarri. Argi dago sakoneko aldaketen beharrean gaudela, baina aldaketok inplikatutako guztien artean gure jarrerak hurbildu, adostu, eta parametroetan bat eginda gauzatu beharko ditugu:

>

> 1. Helduen Euskalduntzea eta Alfabetatzea arautzen duen gaur egungo markoa, adostasunik ez badago hausnarketarako eta kontrasterako taldea sortzeko konpromisoa hartuta, lan egutegia finkatzea (03-04 ikasturteko lehen hiruhilekoa izan daiteke) kontzertazio ereduaren baldintzak finkatzeko.

>

> 2. Euskaltegiok lanean jarraitu ahal izan dezagun, datorren ikasturtean, dirulaguntza moduluen %10eko igoera gutxienez ezartzea, gaur egungo egoera baino okerragoa ez izateko.

>

> Ordezkaturiko euskaltegiak eta euskaltegi-sareak:

> Abegi euskaltegiak, AEK, BATUZ, Billabonako euskaltegia, Deustuko Euskal Irakaslegoa, Gotzon Garitaonaindia, IKA, Labayru Ikastegia, Maizpide, Mikelats, Ulialde.

Edurne Goia
2003-09-06 : 19:02

> Euskaltegi Pribatu Homologatuen %85a osatzen duten euskaltegiek, elkarrekin, HABEren eta Hizkuntz Politikarako Sailordetzak egin helduen euskalduntze alfabetatzearen berregituraketarako proposamenari erantzuten dion testua aurkeztu eta HABEko erregistroan sartu dute. Horra proposamenaren mamia.

> Azken urteetan Helduen Euskalduntze Alfabetatze arloan dihardugunok sektorearen egoeraren inguruko hausnarketan gabiltza, eta egiteko daukagun lanari ahalik eta modu eraginkorrenean erantzuteko zer egin pentsatzen. HABEren aginduz, IKEI enpresak sektorearen bideragarritasun plana egin du. Sinatzen dugun, eta Euskaltegi Pribatuen %85 osatzen dugun euskaltegiak ere batu gara eta etorkizuneko erronkei erantzuteko proposamena luzatu genien HABEri eta Hizkuntz Politikarako Sailburuordetzari.

>

> HABEk eta Hizkuntz Politikarako Sailburuordetzak ere egin dute proposamena, ekainaren 18an. Proposamen honek ez dio, gure ustez, sektorearen egoeraren larritasunari erantzuten, konponbideak jarri beharrean atzerapausua da, eta erakunde hauek Euskalduntze Alfabetatzea amaitutzat jotzen dutela ematen du.

>

> Guk proposatutakoa ez dute kontuan hartu ere egin, orain arteko finantziazio eredua erabat aldatzen dute, sektorearen egoera okertuz, eta Euskalduntze Alfabetatzearen sustapenari begira ez dute ezer praktiko proposatzen.

>

> **PROPOSAMENAREN ARDATZ NAGUSIAK:**

>

> - **Atzera pausoa* ematen da euskaltegien **finantziazioan**, hezkuntza munduan parekorik ez duen sistema asmatuz. Taldearen funtzionaltasun oinarria baztertzen dute ikasle-orduko laguntza mugatuak ezartzeko (maila bakoitzeko eta ikasle bakoitzeko behin baino ez da dirulaguntza emango). Gogoan izan hezkuntzan modulu finkoak daudela azpiegitura eta irakasleriaren finantziazioa jasotzen duten kontzertutan.

>

> - Horrek ezinbestean bultzatuko ditu euskaltegiak **matrikula saria asko garestitzera**. HABEk beka bat eskaintzen du (gehienez ere matrikularen %50era iritsiko dena), baina beka lortzeko ikastaldia bukatu ondoren azterketa bat gainditu beharko da eta maila bakoitzeko behin baino ezin izango da jaso.

>

> - Emandako ikasle orduen arabera zehaztu nahi da finantziazioa. Sistema hau abian jarriko balitz, **talde ratioa** (taldeko ikasle kopurua) **dezente igo** beharko litzateke eta horrek ez dakar inolako onurarik, ez euskaltegiaren antolamenduarentzat, ez irakaskuntzaren kalitate zein eraginkortasunarentzat ezta ikaslearentzat ere.

>

> - Emaitzaren parametroak "**gainditu / ez gainditu**" termino akademikoetan oinarritzen dira. Gainditzen ez badu, ez euskaltegiak ez ikasleak ez du aukerarik izango laguntzak eskuratzeko. Honek ez du inongo parekorik ez unibertsitatean, ez Lanbide Heziketan, ez langileen prestakuntza iraunkorrean, ez DBHn, ez OHOn.

>

> - Aurkeztutako dokumentuan ez dago **ez sustapenerako, ez finantziaziorako konpromisorik**.

>

> - Sektorearen bideragarritasuna bermatu nahi duen proposamen horretan, alegia, ez da hitz bakar bat ere esaten **langileen lan-baldintzei buruz**: lanaldia, prestakuntza, profesionaltasuna, urteetako eskarmentua,...

>

>

> **PROPOSAMENAK ERAGINGO DITUEN ONDORIOAK:**

>

> - HABEk eta Hizkuntz Politikarako Sailburuordetzak **ez dute bere gain inolako erantzukizunik hartzen** bertako hizkuntza eta hizkuntza ofiziala den euskararen irakaskuntza helduei eskaintzeko.

>

> - Euskalduntze eta Alfabetatze jarduerari **ez zaio zerbitzu publiko izaera aitortzen**.

>

> - Ikasleak, euskaltegira erakarri baino, uxatu egiten dira matrikula **prezioen garestitzea** bultzatuz eta beka partzialak azterketarekin baldintzatuz. Praktikan politika honek **arloaren desegituraketa** azkartu egingo du.

>

> - Herri askotan **euskara ikasteko aukera desagertu**ko da.

>

> - Proposatzen diren finantziazio eredua eta emaitzen neurketarako irizpideek Jaurlaritza osatzen duten alderdiek sakon kritikatu duten "Hezkuntzaren Legearen" filosofiaren eduki elitista, zigortzaile eta murriztailea muturrera eramaten dute, hizkuntza ofizialaren normalizazioaren eta bertako hizkuntzaren sustapenaren gainetik **murrizketa ekonomikoa lehenetsi**z.

>

> - Zer gertatzen da **sustapenarekin**? IKEIk egindako lanaren arabera 400 milatik gora lagun dago euskara ikasteko prest. Ikasle horiek euskaltegira erakartzeko ez da ezer proposatzen, eta eskaera horri aurre egiteko beharrezko diren euskaltegien biziraupena kolokan jartzen da.

>

> - Ebazpena horrela gauzatzen bada, **euskaltegi askok ateak itxi beharko ditu** eta ikasle asko euskara ikasi ezinik geratuko da.

>

>

> **HONEN AURREAN, BI ESKAKIZUN ZEHATZ DITUGU:**

>

> Ezin da bi hilabetetan Helduen Alfabetatze Euskalduntzearen sektorea hankaz gora jarri. Argi dago sakoneko aldaketen beharrean gaudela, baina aldaketok inplikatutako guztien artean gure jarrerak hurbildu, adostu, eta parametroetan bat eginda gauzatu beharko ditugu:

>

> 1. Helduen Euskalduntzea eta Alfabetatzea arautzen duen gaur egungo markoa, adostasunik ez badago hausnarketarako eta kontrasterako taldea sortzeko konpromisoa hartuta, lan egutegia finkatzea (03-04 ikasturteko lehen hiruhilekoa izan daiteke) kontzertazio ereduaren baldintzak finkatzeko.

>

> 2. Euskaltegiok lanean jarraitu ahal izan dezagun, datorren ikasturtean, dirulaguntza moduluen %10eko igoera gutxienez ezartzea, gaur egungo egoera baino okerragoa ez izateko.

>

> Ordezkaturiko euskaltegiak eta euskaltegi-sareak:

> Abegi euskaltegiak, AEK, BATUZ, Billabonako euskaltegia, Deustuko Euskal Irakaslegoa, Gotzon Garitaonaindia, IKA, Labayru Ikastegia, Maizpide, Mikelats, Ulialde.

Erantzun

Sartu