Teknologia albisteak
10

Eraztunen jauna filmaz

Erabiltzailearen aurpegia
Iban Zaldua - Gasteiztik
2002-01-11 : 14:01

Ez da harritzekoa pelikula honen arrakasta: ia etenik gabeko akzioa, narrazio filmiko eraginkorra, efektu berezi harrigarriez eta aurkikuntza bisualez jositako metraia... tarte on bat pasatzeko aukera paregabea alegia; eta ez pentsa irauten dituen hiru ordu horiek luze egiten direnik! Zinema entretenimendu gisa ulertuz gero, zalantzarik ez dago: gailur bat jo du Peter Jackson zuzendari zeelandarrak Eraztunen jauna trilogiaren lehenengo atal honekin.

Argumentua ezaguna dela pentsatzen dut. Hobbit baketsu batek, Frodok, ustekabeko misio baten ardura hartu beharko du: Sauronen (hots, Gaizkiaren) Eraztun Bakarra suntsitzea; horretarako, jakina, bidaia bat egin beharko du, eta bere inguruan Erdiko Lurralde mitikoko "arraza libreen" (hobbitak, gizakiak, elfoak, ipotxak, aztiak) ordezkariez osatutako talde bat bilduko da, ibilaldian laguntza eskainiko diona: trilogiaren lehenengo zati honi izena ematen dion Eraztunaren Konpainia edo Komunitatea (edo Eraztunaren Erkidegoa? Edo Kontzertua? agh... igoal Eraztunaren Koadrila hobe). Aurrean Iluntasunaren indarrak izango dituzte: orkoak, trasgoak, azti traidoreak, ilunbeetako izaki mordoa...

Jakina den bezala, liburu batean oinarritutako filma da hau: JRR Tolkienen Eraztunen jauna-ren lehenengo zatiaren (1954) bertsioa da. Eta nobeletan oinarritutako filma guztiak bezala, ezinbestekoak izango dira konparaketak. Laburbilduz, literaturan oinarritutako filmek hiru emaitza izan dezakete, oro har. Alde batetik, jatorrizko literatur lanari fideltasun osoa edo ia osoa gordetzen saiatzen diren pelikulak egongo lirateke, eta betebehar horretan eraginkorrak direnak, hots, nobelari ezer gutxi gehitzen dioten arren, film onak direnak: nobela irakurri duena ase utzi, eta irakurri ez duena harrapatu-edo egiten dutenak; horren adibide izan daitezke (burura etortzen zaizkidan batzuk aipatuko ditut) Ang Leeren Sense and Sensibility (Jane Austenen lan batean oinarritua), edo Terence Stampek protagonizatutako The Collector (John Fowlesen izen bereko nobelan). Bestalde, jatorrizko lanetik haratago doazen filmak izango genituzke, obra independiente eta aldi berean eraginkorrak taxutzen dituztenak: Francis Ford Coppolaren Apocalypse Now (Joseph Conraden Ilunbeen bihotzean nobela laburraren bertsio ezin libreagoa), esaterako. Eta, azkenik, jakina, jatorrizko obraren baloreak hein handiagoan edo txikiagoan sutsitzen dituzten filmak leudeke: The Neverendig Story produktu ultramerikarrak Michael Enderen lanarekin egin zuena datorkit burura, edo Manuel Vázquez Montalbánen Carvalho pertsonaiaren ibilaldiez perpetratu diren pelikula eta batik bat telesail gehienen emaitza kaxkarrak.

Jacksonen lana lehenengo talde horretan sartuko litzateke, nire ustez: ikusi duten Tolkienzale gehienek (eta ni neu iritzi berekoa naiz) nobelari dion fideltasuna azpimarratzen dute. Gidoilariek sinplifikazio lan bati ekin diote (ezinbestean, lehenengo liburukiaren bostehun orrialdeak hiru ordutan kontatu ahal izateko): pasarte batzuk ezabatu dituzte (Tom Bombadilen eta Tumuluen Arroilen episodioak, besteak beste; uneren batean nabaritzen da, bestalde, materiale gehiago filmatu zutela baina azkenean ez dutela sartu: Eraztunaren Espektroek zauritutako Frodo atenditzeko egiten duten geldialdietako batean, harri bihurtutako troll batzuen irudiak ikus ditzakegu, eta ez zaigu horren azalpenik ematen: pentsatzekoa da azalpen hura errodatu zela –Frodoren osaba Bilboren ibilaldien "oroigarri" bat da–, baina azkenean pasarte hori alde batera uztea erabaki zutela); helburu berdinarekin, eta istorioaren haria hobeto antolatze aldera, narrazioaren egituran eta ordenean aldaketa batzuk sartu dira (Saruman eta Gandalfen arteko eztabaidarekin gertatzen den bezala), eta pertsonaien ezaugarrien deskribapena zantzu urri batzuetara mugatu dute. Gehikuntzak gutxi dira, eta Tolkienek soilik iradokita utzi zituen kontuetara mugatzen dira: adibidez, Orthanc-eko gotorketa lanen eszenak, edo Uruk-hai gerlari beldurgarrien "erditzea" (modu efektista eta eraginkorrean filmatua, Invasion of the Body-Snatchers-en oihartzunekin... eta ezin ahaztu Jackson gore zinemaren eremuetan hasi zela lanean, Braindead jeniala bezalako emaitzekin –pentsa: Espainian Tu madre se ha comido a mi perro izenburua jarri zioten–; bestalde, Izaki zerutiarrak bezalako lan kuriosoak egin ditu). Gaur eguneko zuzentasun politikoari nolabaiteko keinu bat egiten zaio Arwenen pertsonaiari ematen dioten protagonismo gehituaren bitartez (Glorfindel ordezkatzen du Rivendelerako bidaiaren azken partean) (hala ere, ezin ilusio gehiegirik egin alde horretatik: pelikula, liburua bezala, oso maskulinoa da –eta, gainera, Arweni leku handiagoa ematen bazaio ere, Galadrieli kentzen zaiola esango nuke, tamalez–).

Aurkikuntza bisual ugari lortzen ditu Jacksonek, baina horretan ere (deskribatzen zaiguna irudietan jartzeko orduan alegia) ezin esan guztiz orijinala denik, Tolkienek berak egindako marrazki eta margoak oso kontuan hartu baititu (esaterako, Hobbiton edo Bilboren etxea zeluloideratzean). Alde horretatik, edonola ere, erreparo gutxi jarri ahal zaizkio filmari: paisaiak txundigarriak dira (benetan gogoangarria da ibaitik egiten duten bidaia, batez ere Argonath estatua erraldoietara heltzen direnean), eta ordenagailuz egindako eraikinak izugarriak (Rivendel pittin bat hortera geratu zaie, baina jasan daiteke; Moriako meategiak, ordea, edozein zale asetzeko modukoak eta gehiago dira –Schuiten eta Peeters komikilarien lana gogorarazten dutelarik, gainera–). Pertsonaiak ere ondo karakterizatuta daudela esango nuke; ni, behintzat, konbentzitu naute (Aragorni dagokionean uste dut nahiago nuela marrazki bizidunetan egin zen aurreko bertsiokoa, hala ere: serioagoa zen hura, ezatseginagoa, itsusiagoa, torturatuagoa, Tolkienen heroi tragikotik gertuago Vigo Mortenssenek haragitzen duen paladin lerden eta todoterreno hau baino).

Haria, beraz, ondo islatuta dago: abentura handia da, epikoa, borroka odoltsuez eta ezustez betea. Azken aldi honetako akzioko filmeetan gero eta ohikoagoa den bezala, borrokak izugarrizko erritmo bizian filmatuta daude, biziegian aukeran, eta bolumen oso altuan, ikuslea zorabiatzeko asmoz (ezin xehetasunetan fijatu); ez dut uste hori zinema onaren seinale denik, baina egia esan behar bada, arlo honetan bere burua luditu egiten du zuzendariak Moriako troll-aren kontrako borroka aztoragarriaren bitartez: oso ona (efektu espezialak, dudarik gabe, jaun eta jabe dira hemen, baina eszenak planifikazio bat behar du... eta kasu honetan bikaina da).

Ezinbestean, Tolkienen lanaren bigarren dohain handia islatzean huts egiten du pelikulak, baina kontrakoa benetan harrigarria izango litzateke. Azaltzen saiatuko naiz: nire ustetan Eraztunen jauna liburuak bi lorpen nagusi ditu: abentura-liburu jenial bat da (eta honekin –peripeziarekin– ondo konplitzen du Jacksonek, lehenengo parte honetan behintzat), eta, bestetik, mundo oso bat sortzen du, oso konplexua: geografia bat, gizarte batzuk, mito batzuk (mito batzuk mito handiago baten barnean), hizkuntza oso bat (eta beste zenbaiten zantzuak), giro bat... eta hori oso zaila da hiru ordutako pelikula batean islatzea. Jakina, liburua irakurri dugunok lan hori eginda daramagu, baina ez da gauza bera gertatzen istorioaz ezer gutxi jakinda ikusten dutenekin. Halere, pelikulak ikusle horietako zenbait liburukiak irakurtzera animatuko balitu, gaitzerdi; horrela, behintzat, jabetuko dira filmak eskaintzera heltzen ez den horrtaz. Eta ziur nago hala gertatuko dela: batek baino gehiagok, filma ikusi ondoren, liburura joko du. Batik bat kontuan hartuta amaiera "faltsua" (eta tristea) eskaintzen digula pelikulak, eta zenbaitek ezingo dutela urtebete itxaron jarraipena ezagutzeko (benetako amaiera 2003an helduko da, hirugarren zatiarekin).

Filmarekin dudan zalantzarik handiena, edonola era, aurretik irakurri ez duen ikusle posible horri dagokio: zerbaitek harritu baninduen filman, bere bizitasuna izan zen, zein bizkor doan ekintza, zenbat informazio irenstarazten zaion ikusleari denbora laburrean; berriz ere, "lezioa ikasita" generamanontzat hori ez da arazoa, baina neofitoarentzat nahasgarria izan daitekeela iruditu zitzaidan (halako ikusleren batekin egon naiz, eta primeran iruditu zitzaiola esan zidan, beraz inpresio faltsua izan daiteke). Eta hasieran aipatzen nuen horretara itzultzen naiz, beraz: ez dakidala zein puntutaraino den filma "independiente" edo, gutxienez, "autonomo" bat, nobelarekiko alegia (baina, horren fidela izan ez balitz, zer esango ez ote zuten munduan zeharreko milioika zaleek?). Arazoren bat egotekotan, hor egongo litzateke. Baina ni, jakina, ez naiz egokiena horretaz behin-betiko iritzi bat emateko. Ni pozik atera nintzen zinema aretotik, arras pozik.

Iban Zaldua.

Erantzunak

Pruden Gartzia
2002-01-11 : 14:33

Ni ere arras pozik atera nintzen zinetik. Eta deigarria egin zait liburuarekin konparazioak egiteko (eta, beraz, pelikula "osatzeko") Ibanek egiten duen ahalegin luzea. Deigarria eta, barkatu horrela esateagatik, alperrikakoa. Alegia, neuk ez dut liburua irakurri eta, egia da, lehen ez nuen inoiz irakurtzeko guraririk sentitu (askotan laudatu zidaten arren, lagun batek baino gehiagok) eta, orain, aldiz, orain bai, oraintxe agian irakurtzen hasiko nintzateke... agian, beste mila liburu baititut irakurtzeko, bat gehiago, beraz. Baina harira: ahalegin alperrikakoa esan dut, uste baitut pelikulak ez duela zertan "osatu"rik, produktu autonomoa eta burutua baita, berez atsegina eta aberatsa. Eta ikuspuntu horretatik berdin dit Tolkienen liburuan edota XXX gidoilari talde japoniar-kalifornianoaren lanean oinarritzen den. Nik pelikula bat ikusi dut, eta aski da niretzat. Adibide bat ipintzeagatik, eta barka pekatu handirik bat esaten badut, entzuna dut Star Wars pelikula-sorta liburu batean (sail batean) oinarritzen omen dela... eta zer? Egia esan, ez dut sekulan ere liburu horiek irakurtzeko kuriositate izpirik izan... eta saga horren zale amorratua naiz gero!



Pruden

Gari Araolaza
2002-01-11 : 14:37

Niri ere filma ikaragarria iruditu zait, baina produkzioaren aldetik. Ez hainbeste gidoiari begiratzen badiogu.


Nik orain dela 20 urte ezagutu nuen El Señor de los Anillos, baina oraindik ez dut irakurtzen hasteko adorerik izan. Beti iruditu zait (kanpotik, noski, eta aurreiritzia izango da zihurrenez) liburuen balioa pertsonaien, lurraldeen eta orokorrean atmosfera horren deskribapen zehatz eta fantastikoan zegoela, eta ez nau inoiz hainbesteraino erakarri.


Zentzu honetan, filmak ez dit idea hau indartu besterik egin. Pertsonaia zoragarriak, paisaien derrotxea (demaseko paisaiak filman 30 segundutarako bakarrik erabiltzen dituzte) eta mundu fantastiko horren deskribapen detailatua.


Baina historioa? lagun koadrila kurioso bat beti orcoengandik ihesi. Besterik ez... beti azkeneko momentuan salbatzen. Azkenerako luzeegi egin zitzaidan.


Arrazoia duzu esatean gauzak azkarregi kontatzen direla, izan ere beharbada filman azaltzen den onddo txikiena ere deskribatzen Tolkienek hiru orrialde emango ditu liburuan... Baina filma batetarako historia motzegia dela iruditzen zait.


Edozein kasutan, merezi du ikusteak.


Pruden Gartzia
2002-01-11 : 14:39

Barkatu! Ahaztu egin zait esatea Ibanen iruzkina primerakoa iruditu zaidala (horregatik animatu naiz nire iritzia ematera). Alperrikakoa iruditzen zaidana pelikula zoragarri bat "osatu" behar izatea da (jatorrizko liburuaren irakurketaren bidez), ez pelikula horri buruz kritikak, komentarioak, hausnarketak... eta abar idaztea. Areago oraingoa bezain atsegin eta aberatsak direnean.



Pruden

Iban Zaldua
2002-01-11 : 16:31

Komentarioak eskertuz (eta iruzkinaren balizko inutillitatea onartuz), esan nire ikuspuntua ezin zela bestelakoa izan: liburuen zale amorratua izan nintzen garai batean, eta iruzkina soilik leiho berezi horretatik egin nezakeela iruditu zitzaidan.Eta nire zalantzak agertzea, bestalde, bakarrik film gisa ezagutu/ko dutenen harreraz: pozten naiz, Pruden Garziaren kasu aintzat hartuta, produktu autonomo gisa funtzionatzeko gaitasuna duela ikusteaz.



Bide batez: Star Wars-en liburuak lehenengo filmaren ondoren "ekoizten" hasi ziren ("ekoizten", diot, enkarguzko lanak izan zirelako, nahiz eta kasu batzuetan zientzia fikzioko idazle nahikoa fidagarriei eman zitzaizkien); hala eta guztiz ere Lucas argiki oinarritzen da space operaren tradizio guztian, eta gupidagabe arpilatzen ditu "klasikoak": aipatzekoak dira, besteak beste, I. Asimoven Fundazioa sailarekin eta F. Herberten Dune-rekin dituen zorrak.



Iban Zaldua.

Iban
2002-01-11 : 18:49

Oraindik kalean ez bada ere sustaturako lortu dugu Antonio Zabalaren kritika.


Antonio Zabalarentzat balekoa da, besterik gabe.


Goienkariako kritika


Zuzendaria: Peter Jackson.
Aktoreak: Elijah Wood,
Ian McKellen.


Urte berria hasi dugun arren, oraindik zintzilik ditugu joandako urteko hainbat estreinaldi. Horien artean ezagunena, dudarik gabe, El señor de los anillos dugu. Bere jatorria literaturan dago: J.J. Tolkienek milioika saldutako hiru nobela idatzi zituen. Liburua irudietan ikusi nahi zuten irakurle piloari, zinemara hurbiltzen den ikusle arrunten kopurua gehitzen badiogu (egindako publizitateari esker sekulako ikusmina sortu da), ondorio batera irits gaitezke, alegia, filma gizarte gertakari bihurtu zaigula.


Pelikula baloratzea ez da lan erraza, kontuan izaten badugu ez digutela Tolkienen lan osoa eskaintzen, lehen liburua baizik. Ia hiru ordu iraun arren, lanaren hasiera besterik ez da filma: pertsonaia ugari eta argumentuaren abiapuntu dramatikoa aurkezten dizkigute. Baina, abentura benetan hasten denean (eraztun madarikatua suntsitu nahi duen taldearen irteerarekin), hau da, istorioaren interesa goraka doanean eta ikuslea gustua hartzen hasia denean, gelditu egiten da.
Nire ustez, Tolkienen liburuen irakurleek abantaila dute filma dastatzeko momentuan. Zergatik? Bada, erraztasun eta azkartasun handiagoz sar daitezkeelako pelikularen egituran, irudietan agertuko diren izaki xelebreak eta izen bereziz deitutako leku harrigarriak lehendik ezagutzen dituztelako. Honela, hobeto ulertzeko aukera dute nahiko korapilatsua den filmaren lehen zatia. Gainera, liburuak irakurrita dituzten hauek zehaztasun osoz dakite oso era laburrean agertzen diren pertsonaien iraganeko garrantzia, eta ikusitako eszenek daukaten pisuaz eta eraginaz errazago jabetzen dira.
El señor de los anillos oso ikusgarria da eta efektu berezi liluragarriak erabiltzen ditu, baina, momenturik onenak, filma lurtiarrago bihurtzen denean sortzen dira: pertsonaiek berba egiten dutenean eta euren sentipenak, barneko gatazkak eta moralezko zalantzak (handinahiaren pozoiaren eraginez bultzatuak) erakusten dituztenean. Honela, istorioa aberastu egiten da.


Filmaren benetako balioa ezin da zehaztu bere osotasunean ikusi arte. Dena den, istorioaren interesak, aurrera doan neurrian goraka egiten duenez, pentsa dezakegu lanaren hurrengo emanaldiei berdin gerta dakiekeela.


Luistxo
2002-01-11 : 20:35

Weblog irakurleei asko gustatzen zaizkigu era honetako filmak, nonbait. Kuro5hin-en sekulako mezu mordoa pilatu zen adibidez.


Zine fantastikoa oso aproposa da guretzat, ordenagailuekin gabiltzan mutilentzat. Efektu bereziak, teknologia eta batallitak: zer gehiago behar dugu zoriontsu izateko?


Axier
2002-01-11 : 22:13

Oso analisi ona. Bat nator zurekin esandako gehienarekin.

Bakarrik datutxo bat ni bezelako Tolkienzaleendako bereziki. DVDko bertsioan (hiru filmak zinemetatik igaroak izan arte ez da agertuko) filmetan agertuko ez diren eszena mordoa sartuko dute. Eta zurrumurruak diotenez, pelikula bakoitzak 30/40 minutu gehiago iraun lezake.

Hala balitz, hori da hori DVDa erosteko marketing potentea!

Taxi Driver
2002-01-11 : 23:14

Aizak Ibanhoe, nolako tesina idatzi deken. Pelikula baino luzeagoa. Hurrengoan Taxi Driverren analisi psiko-historiko-sozial bat?



Behera horkoak, gora hemengoak! Biba gu ta gutarrak?

Jone Egido
2002-01-15 : 22:28

> Aizak Ibanhoe, nolako tesina idatzi deken. Pelikula baino luzeagoa. Hurrengoan Taxi Driverren analisi psiko-historiko-sozial bat?

>

> Behera horkoak, gora hemengoak! Biba gu ta gutarrak?



Ez irakurtzearekin nahikoa zenuen, baboa.

Jone Egido
2002-01-22 : 18:17

Berandu den arren, Eraztunen Jaunaren inguruko beste batekin nator. Hor zehar nabigatzen bitxikeria bat topatu dut: Erdiko Lurraren mapa bat Laugarren Aroan, liburuko gertakariak eta 1999 urte geroagokoa (Tolkienek berak erredaktatzen ibiliko zen sekuela apokrifo batetik hartua). Komarkako Hobbiten Errepublika Autonomo Sozialista bihurtu da Komarka; Oihan Iluna ez da Hirugarren Arokoaren %10a ere (eta Parke Nazionala izendatu dute); Mordor, nola ez, uranio meategiz josita dago.


Hemen ikus dezakezue:


Erantzun

Sartu