Egunero Zarauzko peajean ordaintzeko txartela ateratzen dudan bakoitzean edo etxetik hurbilago beste lan bat aurkitu, edo donostialdera bizitzera etorri pentsatzen dut. Nire lankide askok, lanetik ni bezain urruti bizi arren, ez dute horrelako arazorik.
Atzoko DVan Gipuzkoako herrietako biztanleen bilakaerari buruzko erreportajea zetorren. Bertan nabarmendu zuten ondorio nagusia hau da: barnekaldeko herrietatik kostaldera mugitzen ari direla biztanleak. Eta jartzen dituzten adibide nagusiak Zarautz, Hondarribia eta Donostia direla gehien hazi direnak azken urteoetan eta Arrasate eta Eibar direla biztanle gehien galdu dituztenak. Hemen artikulua.
Bilakaera hori azaltzeko hainbat arrazoi proposatzen dira eta Eibarko alkateak ere proposatzen ditu batzuk: inmigrazioa bere jaioterrira itzultzea, jaiotze tasa baxua... Nik ez dakit zenbateko garrantzia izango duen, eta akaso garrantzi gutxikoa da horrelako makrozenbakietaz ari garenean, baina Autopistaren auziak bere eragin puska ere izan behar duelakoan nago.
Izan ere, beste hainbat faktorez gain, biztanle asko galdu dituzten herri askoren ezaugarria da Donostiara joateko ondo-baino hobeto ordaindu beharreko autopista erabili behar dutela. Ikusi datu hauek
Eibar - 5,94
Arrasate - 5,93
Elgoibar - 3,41
Soraluze - 5,71
Bergara - 1,53
Errenteria - 2,44
Beasain - 0,60
Lasarte-Oria - 2,51
Donostia + 2,71
Zarautz + 11,79
Hondarribia + 6,33
Irun + 4,35
Tolosa + 0,20
Iruditzen zait Errenteria, Beasain, Lasarte, Irun edo Tolosan, Debabarrena eta Debagoienako, herri gehienetako arazo antzekoak (industria hazkunde eza edo urria, jaiotze tasa baxuak, etxebizitzen prezio altuak,..) izan ditzaketela, baina Errenteria, Lasarte eta Beasainen izan dituzten biztanle galerak ez dira Debaldean bezain gogorrak izan eta Tolosa, Irun, Hondarribia edo Zarautzen biztanleak irabazi dituzte, azken bietan modu harrigarrian.
Horrelako bilakaeretan zerikusia duten hamaika faktoreren artean Debabarrenak autopistarekin duen odolustea kontuan hartu beharrekoa delakoan nago.
Izan ere, behin eta berriz salatzen denez A8 autopistaren bidesariarekin egiten ari dena eskualdeen arteko desoreka nabarmena bultzatzea da. Nire lantokian (Donostia ondoan) besteak beste Tolosaldeko, Goierriko, Debagoienako eta Debabarrenako langileak gaude. Lantokira iristeko ordu-erdi eta ordubete bitarteko bidea dugu egunero, baina bada bereizten gaituen ezaugarri bat. Tolosaldeakoek eta Goierrikoek gasolina bakarrik ordaintzen duten bitartean, Debagoienako batzuk eta Debabarrenekook gasolinaz gain autopistaren bidesaria ordaintzen dugu.
Kilometro kopuru antzekoa izanda, Eibartik Donostiara lanera etortzea hilean 200 euro garestiago gertatzen zait niri, nire aldameneko Tolosarrari baino.
Egunero Zarauzko peajean ordaintzeko txartela ateratzen dudan bakoitzean edo etxetik hurbilago beste lan bat aurkitu, edo donostialdera bizitzera etorri pentsatzen dut.
Kontua da Eibarren etxea erostea Donostian bezain garestia dela, eta gainera gero autopista eta peajea ordaindu behar direla Donostiara joateko!!!
Donostian etxebizitzaren metro karratua 2380 eurotan zegoen joan den abuztuan , eta Eibarren 2321 eurotan!
> Baina, ene, barrualdetik kostara etortzeko arrazoitzat autopista garesti dela esatea, gehiegi iruditzen zait.
Nik ez du planteatzen autopista denik biztanleen mugimenduen arrazoi nagusia, baina argi dut azpiegituren planifikazio aldetik herrialdearen barne desoreka bat bultzatzen ari dela eta hori biztanleen bizileku mugimenduetan ere islatu daitekeela.
Hiztegi batua egiten dihardutenek argi dute Euskal Herrian ez dagoela *autopista beharrik. Autobiak izatearekin nahikoa dute eta ni ere horretxen aldekoa naiz, autobien aldekoa. Kontua da, Elhuyar hiztegikoek ere autobiarekin nahikoa dutela... Euskalterm -en, aldiz, ez dakit langile aberatsak edo egongo diren lanean, baina ordainpeko autobideak ere erabiltzen dituzte. En fin, eskerrak langileren batek autobide libre* ere badarabilen...
-Autobia (Espainiako autoviak oraingoz izendatzeko)
-autobide
Hiztegi Batuan ez da agertzen autopista berba. Euskaltzaindiakoek ez dute ordainduko bide saririk?
autopista - eusk. autobide
Hiztegi Terminologikoa
Sailkapena: Garraio, Posta, Telekomunikazioak | Garraioak | Zirkulazioa
eu Autobidea (Bide-seinalea: S-1)
es Autopista
Hiztegi Terminologikoa
Sailkapena: Garraio, Posta, Telekomunikazioak | Garraioak | Zirkulazioa
eu Ordainpeko autobidea (Bide-seinalea: S-1)
es Autopista de peaje
Hiztegi Terminologikoa
Sailkapena: Eraikuntza eta hirigintza | Hirigintza, orokorra
Sailkapena: Garraio, Posta, Telekomunikazioak | Garraioak | Zirkulazioa
Definizioa: Galtzada banatukiko errepidea, sarrera mugatuak dituena, bestelako ezein errepiderekin maila bereko gurutzadurarik ez daukana eta ibilgailu automobilen zirkulazio azkarrerako izaten dena.
eu autobide
es autopista
fr autoroute
en motorway
espresseway
freeway
Hiztegi Terminologikoa
Sailkapena: Eraikuntza eta hirigintza | Hirigintza, orokorra
Sailkapena: Garraio, Posta, Telekomunikazioak | Garraioak | Zirkulazioa
Definizioa: Zirkulatzeko eskubidea kobratzen duen autobidea.
eu ordainpeko autobide
es autopista de peaje
fr autoroute à péage
Hiztegi Terminologikoa
Sailkapena: Eraikuntza eta hirigintza | Hirigintza, orokorra
Sailkapena: Garraio, Posta, Telekomunikazioak | Garraioak | Zirkulazioa
Definizioa: Bideordainik kobratu gabe zirkulatzen uzten duen autobidea.
eu autobide libre
es autopista libre
Hiztegi Terminologikoa
Sailkapena: Garraio, Posta, Telekomunikazioak | Garraioak | Zirkulazioa
eu autobidearen amaiera (B)
es fin de autopista
Hiztegi Terminologikoa
Sailkapena: Informatika | Internet | Antolamendua, erakundeak, lanpostuak
Definizioa: Telekomunikazioetako eta informatikako baliabide-multzoa, ahalik eta erabiltzaile gehienei ahalik eta zerbitzu gehien, ikus-entzunezko zerbitzuak barne, ahalik eta abiadura handienean eskaintzeko xedea duena.
eu informazioaren autobide
es autopista de la información
infopista
fr autoroute de l'information
en information highway
Hiztegi Terminologikoa
Sailkapena: Geografia | Geografia-entitateak | Komunikabideak eta garraioak
Definizioa: Ibilgailuentzako errepide zabal eta hesitua, bidegurutzerik gabea eta noranzko desberdineko galtzadak bereizirik dituena.
eu autobide
es autopista
fr autoroute
Kontsulta Fitxak
Sailkapena: Garraio, Posta, Telekomunikazioak | Garraioak | Zirkulazioa
eu autobideko polizia-zona (aldaera ortografikoa)
autobideko polizi zona
es zona de policía de la autopista
Autopistak eskualdeen arteko desoreka sortzen duela gauza nabarmena da. Bale.
Baina inguruko herrietako jendeak norberaren herrira bizitzera etorri nahi izateak ere (arrazoia edozein dela ere) sortzen ditu hainbat arazo eta desoreka.
Eibar eta Donostiako metroaren prezio horiek onartuko dizkizut, baina oso latza egiten zait sinestea, zer nahi duzu esatea. Eibarren 40 metro eskaseko etxe batek hogeitamapiko kilotik gora balio dituela egia bada, hala bedi.
Nire lagun gehienek Donostiatik kanpora joan behar izan dute etxea erostera eta inon ez dute, zorionez, Donostiako prezio beldurgarririk topatu. Noski, ez dira Zarautz edo Hondarribira joan, han Donostiaren pare baitaude. Baina, zuk aipatutako datuen arabera, bi herri horiek dira gehien hazi diren herriak ezta? Autipistarengatik? ez dut uste.
GUzti honekin inork ez dezala uler gaizki iruditzen zaidanik inguruko herrietako jendeak etxebizitza nahi duen lekuan erosi ahal izatea. Ez horixe. Leku guztietan aldeko eta kontrako gauzak daudela ikusaraztea baizik. Eta Zarautz, Hondarribia eta Donostia, esaterako, ez direla autopista ordaintzea garesti iruditzen zaien langileengatik hazi.
> > Autopistak eskualdeen arteko desoreka sortzen duela gauza nabarmena da. Bale.
>
> Bueno, ba horixe zen nik planteatutako gaia.
>
Bai, eta nik planteatu dudana da, hain zuzen, zuk proposatutako irtenbidea dela beste desoreka (seguruenik larriago) bat sortzen duen faktoreetako bat. Alegia, eskualde jakin batera samaldan etortze horrek bertakoongan sortzen duen presio demografiko eta inmobiliarioa, eta bertako gazteongan sortzen duen migrazio-mugimendua.
Bestalde, eta agian hanka izterreraino sartuko badut ere, ez al zaizu arraroa iruditzen Eibarren etxeak garesti mantentzea, baldin eta biztanleak galtzen ari den herria bada (eta hala da)? Nire ustez, horrek zerikusia izan dezake nik salatzen dudanarekin.
Espainolez honi "dialogo de besugos" esaten zaiok. Berak esan dik ba, badakiela autopistarena ez dekela arrazoi nagusia izango. Orduan zertan ari haiz behin eta berriz txapa berdinarekin? Etxebizitza ere arazo haundia dek, seguruenez autopistarena baino gehiagokoa, baina kasu horretan diputazioak ez dik Eibarko etxebizitzetan peajerik jarri, gehiago dek terreno faltaren kontua, eta hortan ez zegok soluzio errazik Eibarralde hortan.
Begira, hi. Autopista ondo ordaindu behar dela, berak bezain ondo zekiagu mendebalderantz erabili behar dugunok ere. Asmoa autopistaren prezioa kritikatze hutsa izan balitz, kritika nere egin eta txalotu egingo nian.
Hortik gora, autopistaren prezioaren eta demografia gorabeheren arteko lotura egin duena ez nauk ni izan.
Nire interbentzioetan autopistak demografia aldaketan zerikusia izate hori zalantzan jartzen besterik ez ninduan ari. Eta behin demografia gorabeheretan sartuta, niretzat gorabehera horretan garrantzia handiagoa duten beste hainbat faktore azaldu dizkiat. Eta migrazioak mota askotakoak eta arrazoi askotakoak daudela ikusarazi nahi izan diat. Besterik ez.
Horra nire bisigu-txaparen azken atala. Dena dela, zeozer interesatuko zitzaiken, atal denak bata bestearen atzetik irentsi badituk...
Informazio interesgarria da, Gipuzkoako barne-mugimenduak nolakoak diren ulertzeko.
Baina, ene, barrualdetik kostara etortzeko arrazoitzat autopista garesti dela esatea, gehiegi iruditzen zait.
Garestia dela, abusiboa, garbi dago. Baina, ostras, askoz ere garestiagoa da Donostia edo Zarautzen etxebizitza erostea. Autopistan hilabetean uzten duzunaren halako bost, sei edo auskalo zenbat kostatzen den hor pisua erostea.
Eta, noski, interesgarria izango litzateke ikertzea adibidez Donostiak izan duen gorakada gehiago zehaztea. Ze gauza nabarmena da Donostiako gazteak kanpora joan behar dutela pisuak garestiak direlako (hau bai arrazoi definitiboa). Eta aztertu beharko litzateke zergatik diren hain garestiak. Etzaidazue esan autopista garestia delako izan denik.